Oleme Katri Kirkkopelto raamatut “Popi” viimastel nädalatel kodus päris mitmeid kordi lugenud ja ma lihtsalt pean seda teile ka jagama. POPI on lühike ja lastele arusaadavas keeles kirjutatud lugu, mis räägib kampades toimuvast kiusamisest, sõprusest, eneseusaldusest ja tunnetest. Meid on see viimase nädala jooksul Kaheksasega juhtunud sündmustes väga palju aidanud.
See meie pere lugu on ketranud juba mõnda aega. Meie kortermajas on umbes samas vanuses lapsi mitu (11, 8, 7 aastased) ja eks neil on ikka mingid võimuteemad päevakorral. Kindlasti on kamp, keegi peab olema kamba liider ja keegi peab olema järgija. Kindlasti on alati ka keegi, kes teeb täpselt kambajõmmi järgi, et kambas olemise positsiooni mitte kaotada. Loomulikult on ka neid vastuhakkajaid, kes võib-olla ühel hetkel mõistavad, et nad võiksid vahel iseenda peremehed ka olla.
Manipuleerimise varajane meistriklass
Neid kambast väljalöömisi on olnud varemgi – keegi käitub kamba üldiste põhimõtete vastaselt ja visatakse kambast välja. Kampa tagasisaamiseks peab liidrile meelehead valmistama – ostma näiteks krõpsupaki ja komme vms. Välja võidakse visata siis, kui kambaga sel ajal õue ei taha minna, kui nemad lähevad. Välja võidakse visata või kedagi ignoreerida siis, kui kellelgi mingeid oma ideid tekib ja ta neid liialt peale hakkab suruma.
Kui mõnda kamba liikmetest õue kutsutakse ja nad ei taha tulla, toimuvad erinevad manipuleerimised – “viskame su välja”, “ei kutsu sind õue”, “minu juurde külla ei saa”, “ma ka teinekord ei tule”, “seal või teises mängus ma sulle seda ei anna” jms. Eitavat vastust ei aktsepteerita – ühel päeval saadeti näiteks minu Kaheksasele suurusjärgus u 35 sms-i telefonile sisuga “tule õue” ja helistati ja painati ka päris mitu korda.
Muide, ärge arvake, et ma siin kuidagi enda last kaitsen 😀 Olen olnud tunnistajaks ka olukorrale, kus minu laps kamba liidri õhutusel teisele kamba liikmele mitmeid järjestikuseid telefonikõnesid tegi ja painas teda õue mineku jutuga. Kuigi teine laps oli hoopis sõbral külas kuskil. Kust see tuleb, et lapsed ei võta EI vastust tõsiselt ja leiavad, et igal võimalikul moel tuleb see EI saada JAH-iks?
Igatahes, meie nädalavahetuse olukord lõppes sellega, et minu laps sai kamba liidrilt sel hetkel õue mitteminemise eest “igavese kicki”, visati kambast välja ja teised kamba lapsed ignoreerivad teda samuti.
Popit ei võetud kampa
Popi lugu saab alguse sellest, kuidas ta on hästi õhinas, et minna metsa ühte onni teiste lastega mängima. Ta pani omale ägeda välgumehe kostüümi, tema vanem viis ta sinna ära ja kui ta kohale jõudis, ütles kambajõmm, et kostüüm näeb välja nagu pidžaama. Neil on sellised reeglid, et pidžaamas tüüpe mängu ei võeta. Teised vaatasid sellele küll viltu, aga nad ei öelnud mitte midagi.
Popi läks õnnetu, kurva ja lõpuks vihasena minema. Ta pahandas endaga ja oma vanemaga. Lõpuks õhtul oma kaisukaru kaisus suutis ta maha rahuneda ja vanemaga asjad selgemaks rääkida.
Järgmisel päeval proovis ta uuesti – Vana viis ta onni ja palus teistel Popi kampa võtta. Suurele muidugi kamba ninamees vastu ei hakanud ja Popi sai jääda. Kui siis Vana ära läks, öeldi Popile, et tema on valvur ja valvurid istuvad üksi õues onni ees. Muidugi sai Popi ühel hetkel aru, et see oli lihtsalt nende viis ikkagi teda mängu mitte võtta ja ta läks vihasena minema. Oli näha, et teised kamba liikmed ei olnud ninamehe käitumisega enam kuigi rahul.
Popi sai omale sõbra
Ta hakkas üksi põõsastes mängima ja ühel hetkel tuli sinna ka üks kambas olnud lastest. Popi oli alguses pahane ja kuri selle lapse peale. Siis sai ta aga aru, et ta käitus sarnaselt kamba ninamehele ja võttis ikkagi teise lapse mängu. Nad veetsid koos hästi toreda päeva ja leppisid kokku kohtumise teisekski korraks.
Arutelu lapsega
Katri Kirkkopelto raamatu eestikeelsena avaldanud kirjastus Helios on kirjutanud raamatu lehel nii:
Mõned teemad ja küsimused, mille üle võib “Popi” lugemise järel lapsega arutleda:
- Mida need sõnad tähendavad? Kuidas need omavahel erinevad?
- kiusamine kiusamise pealtvaatamine sekkumine
- viha kurbus pettumus solvumine
- sõbralikkus sõber sõprus sõpruskond
- Kes oli sinu lemmiktegelane selles raamatus? Miks?
- Mida Popi tundis, kui ta mängus valvurirolli sai? Mis sa arvad, miks?
- Milline pilt sulle raamatus kõige rohkem meeldis? Kirjelda, miks.
Minule andis selle raamatu lastega läbi lugemine võimaluse Kaheksasega arutada, milline käitumine on sobilik ja milline mitte. Mida tähendab üldse sõprus ja kas sõbrad manipuleerivad teiste sõpradega, et oma tahtmist saada. Mida teha, kui keegi käitub selliselt ja loomulikult arutasime ka seda, et mida tema selles olukorras teeks.
Kui käisime nädalapäevad tagasi pereterapeudi Marge Vainre juures erinevatest Kaheksa-aastasega ettetulevatest teemadest rääkimas, siis üks esile kerkinud soovitus oli see, et laps võiks osata enda eest seista. Laps võiks osata ennast eristada teistest inimestest ja mitte samastada ennast kellegi teisega.
Raamatust abi selgitustööks
Niisiis oli meil selle raamatu abil tegelikult natuke lihtsam neid teemasid kodus lastega arutada. Kuigi me võime oma sõnadega kõiksuguseid teemasid rääkida, siis vahel tundub laste jaoks kergem läbi mingi teise loo paralleele tõmmata. See on raamat, mille sisust ja sõnumist on lastel üpris lihtne aru saada.
Igal juhul soovitan seda kõikidele lapsevanematele, kellel on 5-8 aastased lapsed – võtke raamatukogust või ostke poest ja lugege ise läbi ja lugege lastega koos ka läbi. Siis on teinekord hea mõnes olukorras raamatu lugu aluseks võttes arutada, kuidas üks või teine kamba liige käitub ja kuidas võiks teistmoodi – sõbralikumalt ja heatahtlikumalt teistesse suhtuda.
Kui oled seda raamatut lugenud, siis võid vabalt mulle ja teistelegi märku anda, mis mõtted sul sellega seoses tekkisid. Kuidas lapsed selle raamatu sisu vastu võtsid? Milliseid huvitavaid arutelusid teil sellest tekkis?
.oOo.
Kui sind miskit postituses kõnetas ja tahaksid oma kogemusi jagada, siis anna mulle ikka märku Mul on teie tagasiside üle alati väga hea meel! Anna mulle märku e-maili teel, sotsiaalmeedias #tegutseteadlikult, Instagramis @riina.arund, Facebooki lehel “Riina tegutseb” või tule Tegutse teadlikult gruppi mõtteid jagama!